Gotowość szkolna
Zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 28 maja 2010 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, przedszkole wydaje rodzicom dziecka kończącego edukację przedszkolną informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej (druk nr 70 określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia). Informację taką należy wydać rodzicom do końca kwietnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko ma obowiązek lub może podjąć naukę w szkole podstawowej.
Określenie poziomu gotowości szkolnej jest niezmiernie ważne, aby dowiedzieć się, jakie umiejętności stanowiące gotowość szkolną dziecko już osiągnęło, a nad czym trzeba jeszcze popracować.
Na dojrzałość szkolną składają się osiągnięcia rozwojowe w trzech dziedzinach:
Dojrzałość szkolna w zakresie procesów poznawczych
Rozwój dziecka to proces, w którym obserwuje się zmiany ilościowe i jakościowe prowadzące do coraz lepszego funkcjonowania, zdobywania wiadomości, umiejętności i sprawności: dziecko przechodzi od czynności prostych do coraz wyższych form działania. Dziecko gotowe do podjęcia nauki w szkole w zakresie procesów poznawczych powinno:
Dojrzałość szkolna w zakresie rozwoju fizycznego
Rozwój fizyczny uzależniony jest od wielu czynników, zarówno wrodzonych, jak i środowiskowych- mających decydujący wpływ na aktywność dziecka. Dlatego w wieku przedszkolnym bardzo ważne jest ocenienie stanu zdrowia dziecka - odporności na choroby, niedobory wagi i wzrostu, które mogą wpływać na poziom koncentracji uwagi czy trudności w myśleniu, spostrzeganiu i zapamiętywaniu; narząd ruchu oraz postawę ciała i sprawność fizyczną: siłę, szybkość, zwinność, moc.
Dziecko gotowe do podjęcia nauki w szkole powinno:
Dojrzałość szkolna w zakresie emocjonalno- motywacyjnym oraz społecznym
Emocje i uczucia pozwalają dziecku na ocenę i ustosunkowanie się do otoczenia oraz do samego siebie. Pozytywnie pobudzają do poznania, a emocje negatywne potrafią powodować odrzucanie i unikanie tego, co jest negatywnie oceniane. Dlatego niezwykle istotne jest odpowiednie kształtowanie cech i postaw, aby dziecko aktywnie uczestniczyło w życiu społecznym i potrafiło przynajmniej do pewnego stopnia:
Adaptacja do nowych warunków w szkole zależy od przebiegu procesu wychowawczego w przedszkolu. Dziecko, przekraczając próg szkolny z własnym bagażem doświadczeń, nawyków, przyzwyczajeń i określonych umiejętności, w nowym środowisku zetknie się z wieloma wymaganiami, ograniczeniami, zasadami, jak również obowiązkami. Pewny siebie pierwszoklasista: przyjazny, chętny do podejmowania nowych zadań, wyrażający swoje potrzeby, panujący nad emocjami, ma ogromną szansę na odniesienie sukcesów w nauce.
Opracowanie: Hanna Marszewska
Na podstawie: Program wychowania przedszkolnego Zanim będę Uczniem. Elżbieta Tokarska, Jolanta Kopała. Narzędzia do ewaluacji wewnętrznej w przedszkolu. Aneta Buczkowska.